WYMAGANE DOKUMENTY:
1) Informacja w sprawie podatku leśnego (IL-1) – osoby fizyczne
2) załączniki (ZIL-1) i /lub (ZIL-2) i /lub (ZIL-3)
3) Deklaracja w sprawie podatku leśnego (DL-1) – osoby prawne
4) załączniki (ZDL-1) i /lub (ZDL-2)
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Miejski Pniewy, ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy
Informacje udzielane są przez pracowników Referatu Finansowo Budżetowego, pokój nr 1, tel. (61) 29 38 610
OPŁATY:
Opłata skarbowa 17zł w przypadku gdy podatnik wyznacza pełnomocnika nie będącego małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem.
Opłata skarbowa może być uiszczona w formie bezgotówkowej (kartą) w Urzędzie lub na rachunek Urzędu Miejskiego Pniewy BS Duszniki O/Pniewy nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 „za udzielenie pełnomocnictwa”.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
1) Do 1 miesiąca od złożenia dokumentów, w sprawach szczególnie skomplikowanych i wymagających opinii innych organów i sądów termin wydłuża się, a podatnik zostaje powiadomiony o przesunięciu terminu załatwienia wniosku.
2) Podatnik otrzymuje decyzje ustalającą, która kończy prowadzone postępowanie.
3) Odbiór osobisty lub doręczenie przez pocztę.
4) W przypadku osób prawnych podatek jest płatny na podstawie złożonej deklaracji (bez wezwania organu podatkowego) na ogólny rachunek nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 z dokładnym opisem tytułu wpłaty. Termin złożenia deklaracji – do 15 stycznia na dany rok podatkowy.
INFORMACJE DODATKOWE:
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku lub zmiany.
Obowiązek wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatek leśny płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada - w przypadku osób fizycznych oraz do 15 każdego miesiąca w przypadku osób prawnych. Danina będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji właściciel lub posiadacz nieruchomości leśnej będzie musiał zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Pniewy w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
PODSTAWA PRAWNA
1) Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym.
2) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz. U. z dnia 17 czerwca 2019 r., poz. 1126).
3) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/