WYMAGANE DOKUMENTY:
1) Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (IN-1).
2) załączniki (ZIN-1) i /lub (ZIN-2) i /lub (ZIN-3).
3) Załączniki w zależności od sposobu nabycia/zbycia nieruchomości:
a) Oryginał lub odpis aktu notarialnego – w przypadku nabycia lub zbycia nieruchomości w formie umowy kupna – sprzedaży lub darowizny, podział majątku wspólnego lub rozszerzenia wspólności majątkowej;
b) Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku – w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku;
c) Postanowienie sądu w sprawie zniesienia współwłasności lub podziału majątku wspólnego z datą prawomocności (dokładna data uprawomocnienia się postanowienia) – w przypadku zniesienia współwłasności nieruchomości lub podziału majątku;
d) Prawomocne postanowienie sądu o zasiedzeniu nieruchomości – w przypadku nabycia nieruchomości przez zasiedzenie;
e) Postanowienie sądu o przysądzeniu własności nieruchomości – w przypadku nabycia nieruchomości w drodze licytacji;
f) Zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zaświadczenie o przyjęciu obiektu budowlanego do użytkowania lub decyzja o udzieleniu pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego i zaświadczenie o przyjęciu obiektu budowlanego do użytkowania – w przypadku zakończenia budowy, rozbudowy, nadbudowy budynku;
g) Zgłoszenie budowy lub wykonania robót niewymagających pozwolenia na budowę – w przypadku rozbiórki obiektu budowlanego, zmianie sposobu wykorzystywania obiektu budowlanego, umieszczeniu, zamontowaniu lub wykonaniu budowli;
h) Akt zgonu, oryginał do wglądu – w przypadku zgonu osoby posiadającej tytuł prawny do władania nieruchomością i brakiem rozstrzygnięcia sprawy spadkowej;
i) Zaświadczenie wydane przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Poznaniu potwierdzające fakt indywidualnego wpisu do rejestru zabytków oraz utrzymanie i konserwacje zgodne z przepisami o ochronie zabytków – w przypadku korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości – każdego roku;
j) Oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – w przypadku gdy strona działa przez pełnomocnika.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Miejski Pniewy, ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy
Informacje udzielane są przez pracowników Referatu Finansowo Budżetowego, pokój nr 1, tel. (61) 29 38 610
OPŁATY:
Opłata skarbowa 17zł w przypadku gdy podatnik wyznacza pełnomocnika nie będącego małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem.
Opłata skarbowa może być uiszczona w formie bezgotówkowej (kartą) w Urzędzie lub na rachunek Urzędu Miejskiego Pniewy BS Duszniki O/Pniewy nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 „za udzielenie pełnomocnictwa”.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
1) Do 1 miesiąca od złożenia dokumentów, w sprawach szczególnie skomplikowanych i wymagających opinii innych organów i sądów termin wydłuża się, a podatnik zostaje powiadomiony o przesunięciu terminu załatwienia wniosku.
2) Podatnik otrzymuje decyzje ustalającą, która kończy prowadzone postępowanie.
3) Odbiór osobisty lub doręczenie przez pocztę.
INFORMACJE DODATKOWE:
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku lub zmiany.
Obowiązek wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatek od nieruchomości płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada. Danina będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji właściciel lub posiadacz nieruchomości będzie musiał zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.
Wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości dokonywane są za pośrednictwem indywidualnych rachunków bankowych.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
POJĘCIA
Nieruchomość oznacza wydzielony obszar ziemi wraz z budynkami oraz innymi urządzeniami na nim wzniesionymi. Obejmuje także zasoby naturalne znajdujące się pod jej powierzchnią (lub lustrem wody), a także przestrzeń nad nią.
Budynek obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Budowla każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: utwardzenie terenu, ogrodzenie terenu, wagi samochodowe, rampa, wiata, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, konstrukcje oporowe, sieci uzbrojenia terenu, pomniki oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Powierzchnia użytkowa budynku lub jego części powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych, przy czym za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe.
Tytuł prawny to akt własności lub dokument potwierdzający istnienie innego stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z nieruchomości.
Strona każda osoba, której interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Podatnik osoba fizyczna posiadająca tytuł prawny lub władająca nieruchomością
Prawomocność data uprawomocnienia się postanowienia.
Zasiedzenie sposób nabycia prawa własności do nieruchomości wskutek upływu czasu.
Wstępni osoby spokrewnione ze sobą w linii prostej. Są to przodkowie danej osoby: jej rodzice, dziadkowie i pradziadkowie itd.
Zstępni osoby spokrewnione w linii prostej. Są to potomkowie tej samej osoby: jej dziecko, wnuk, prawnuk itd.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Pniewy w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
PODSTAWA PRAWNA
1) Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
2) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z dnia 14 czerwca 2019 r. poz. 1104).
3) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/