WYMAGANE DOKUMENTY:
1) Deklaracja na podatek od środków transportowych (DT-1)
2) załącznik (DT-1/A)
3) dokument nabycia lub zbycia pojazdu
4) dowód rejestracyjny lub Karta Pojazdu
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Miejski Pniewy, ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy
Informacje udzielane są przez pracowników Referatu Finansowo Budżetowego, pokój nr 1, tel. (61) 29 38 610
Podatnicy są zobowiązani składać, w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru DT-1 wraz z załącznikiem DT-1/A, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Podatnicy są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
OPŁATY:
Opłata skarbowa 17zł w przypadku gdy podatnik wyznacza pełnomocnika nie będącego małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem.
Opłata skarbowa może być uiszczona w formie bezgotówkowej (kartą) w Urzędzie lub na rachunek Urzędu Miejskiego Pniewy BS Duszniki O/Pniewy nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 „za udzielenie pełnomocnictwa”.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
1) Podatek jest płatny na podstawie złożonej deklaracji (bez wezwania organu podatkowego) na indywidualny rachunek bankowy. Do momentu otrzymania informacji o indywidualnym rachunku wpłaty należy dokonać na ogólny rachunek podatku od nieruchomości nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 z dokładnym opisem tytułu wpłaty. Każda kolejna wpłata powinna być dokonywana na indywidualny rachunek podatnika.
2) Decyzja organu podatkowego określająca wysokość zobowiązania podatkowego jako wynik przeprowadzonego postępowania podatkowego wobec niezłożenia deklaracji podatkowej wydawana w terminie 1 miesiąca z możliwością przedłużenia terminu na zasadach zgodnych z ustawą - Ordynacja podatkowa.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Pniewy w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
INFORMACJE DODATKOWE:
1) Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.
2) Obowiązek podatkowy powstaje także od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
3) W przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.
4) Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.
5) Podatek od środków transportowych jest płatny w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku.
6) Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
a) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:
- w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,
b) do dnia 15 września danego roku - II rata,
- od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
7) Wykorzystywanie przyczepy lub naczepy przez podatnika podatku rolnego wyłącznie na działalność rolniczą skutkuje wyłączeniem tych przedmiotów z opodatkowania podatkiem od środków transportowych. Warunkiem skorzystania z tego wyłączenia jest złożenie przez podatnika oświadczenia.
8) Podatek będzie płatny jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji podatnik podatku od środków transportowych będzie musiał zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.
9) Wpłaty z tytułu podatku od środków transportowych dokonywane są za pośrednictwem indywidualnych rachunków bankowych.
10) Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
PODSTAWA PRAWNA
1) Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
2) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13.12.2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2436).
3) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/