Dotyczy usunięcia drzew przez osobę fizyczną w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (w tym działalnością rolniczą) oraz pozostałych właścicieli, posiadaczy nieruchomości, usuwających drzewa nie spełniające kryteriów określonych w art. 83f ustawy o ochronie przyrody, poprzedza złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów od posiadacza nieruchomości, wieczystego użytkownika, zawierający:
- imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
- oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
- oznaczenie terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew – określenie adresu (numeru posesji) oraz numeru ewidencji gruntów dla nieruchomości;
- oznaczenie drzewa lub krzewu do usunięcia – gatunek, wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew, obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku, gdy na tej wysokości drzewo:
a) posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
b) nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
- przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;
- miejsce, przyczynę, termin zamierzonego przesadzenia drzewa lub krzewu;
- wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
- termin planowanego wykonania nasadzeń zastępczych.
Załączniki:
- zgoda właściciela nieruchomości na usunięcie drzewa lub krzewu – nie dotyczy przypadków, gdy wniosek składany jest przez spółdzielnię mieszkaniową, wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali oraz zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa;
- oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 – dotyczy wniosku składanego przez spółdzielnię mieszkaniową lub zarząd wspólnoty. Spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej – członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag;
- rysunek, mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
- w przypadku prowadzenia inwestycji przez osoby fizyczne na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej należy przedłożyć:
a) szczegółową inwentaryzację zieleni na terenie objętym inwestycją wykonaną na w/w planszy projektowej ze wskazaniem kolizji drzew lub krzewów z tą inwestycją, wraz z częścią opisową;
b) rysunek, mapę lub projekt zagospodarowania terenu przedstawiający nasadzenia zastępcze wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania – w przypadku planowania wykonania nasadzeń zastępczych;
c) rysunek, mapę lub projekt zagospodarowania terenu przedstawiający miejsce przesadzenia drzew lub krzewów wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania – w przypadku planowania przesadzenia drzew lub krzewów;
- zgoda organu uznającego obszar za rezerwat przyrody w przypadku wydawania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na obszarach objętych ochroną krajobrazową w granicach rezerwatu przyrody.
- zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt. 1-4 oraz w art. 52 ust. 1 pkt. 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeśli zostało wydane;
- kopia dokumentu potwierdzającego zgłoszenie robót budowlanych lub kopię potwierdzenia złożenia wniosku o wydanie decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę – w przypadku usuwania drzew w związku z zamiarem prowadzenia robót budowlanych
- dokument potwierdzający zagrożenie dla funkcjonowania urządzeń wodnych - w przypadku wniosku składanego przez zarządcę cieku wodnego;
- w przypadku działania przez przedstawiciela - upoważnienie dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez właściciela lub prokurenta).
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej - 17 zł. W przypadku wystąpienia przez pełnomocnika
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Miejski Pniewy
Biuro Obsługi Interesanta
ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy
tel. 61 29-38-600
OPŁATY:
- Od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
- Opłatę można uiścić na rachunek Urzędu Miejskiego w Pniewach w BS Duszniki o/Pniewy nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Do 30 dni. Do 60 dni, sprawy szczególnie skomplikowane.
Forma załatwienia – decyzja administracyjna (zezwolenie lub odmowa wydania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów).
INFORMACJE DODATKOWE:
W myśl art. 83f, ust. 1 ustawy o ochronie przyrody nie jest wymagane zezwolenie na usunięcie m.in.:
1) krzewu lub krzewów, rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
2) krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
3) drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew;
4) drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
5) drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości należącej do Gminy Pniewy wydaje Starosta Szamotulski.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji przysługuje stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Pniewy, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 83, art. 83 f, 86 ust. 1 i 2, art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 55).