Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Uzyskanie zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą
WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o wydanie zaświadczenia,
Pisemne zapewnienie o nieistnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa złożone osobiście przed kierownikiem USC lub za granicą przed polskim konsulem,
Dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka,
Dowód wniesienia opłaty skarbowej,
Dokument stwierdzający tożsamość (dowód osobisty lub paszport) - do wglądu.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Stanu Cywilnego w Pniewach
ul. św.Ducha 10, 62-045 Pniewy
tel. 61 29 38 638,
Uwaga: Wniosek o wydanie zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim możność zawarcia małżeństwa za granicą można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w Polsce.
OPŁATY:
38 zł za wydanie zaświadczenia,
17 zł za pełnomocnictwo do uzyskania zaświadczenia.
Z opłaty skarbowej zwolnione jest pełnomocnictwo udzielone wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Opłatę skarbową można uiścić:
Gotówką lub kartą płatniczą na miejscu w Urzędzie Stanu Cywilnego lub w kasie Urzędu Miejskiego na ul. Dworcowa 37 (parter).
Przelewem na konto Urzędu Miejskiego Pniewy 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Niezwłocznie po złożeniu wniosku w większości przypadków.
W nielicznych przypadkach termin załatwienia sprawy może wydłużyć się do 10 dni.
INFORMACJE DODATKOWE:
Jeżeli wnioskodawca zamieszkuje za granicą zaświadczenie może uzyskać za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenie może otrzymać również osoba trzecia (pełnomocnik), która łącznie z pełnomocnictwem i wnioskiem złoży pozostałe wymagane dokumenty (oprócz dokumentu tożsamości wnioskodawcy).
TRYB ODWOŁAWCZY:
Jeżeli kierownik USC odmawia wydania zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika USC może wystąpić do Sądu Rejonowego w Szamotułach, o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę wydania zaświadczenia. Prawomocne postanowienie sądu jest wiążące dla kierownika USC.
Adres organu odwoławczego:
Sąd Rejonowy
Wydział Rodzinny i Nieletnich Aleja 1 Maja 5a 64-500 Szamotuły
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 709).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.) .
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.).