Podatek od nieruchomości osób prawnych, jednostek organizacyjnych, spółek niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych będących współwłaścicielami nieruchomości lub obiektu budowlanego z osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub spółką nieposiadającą osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Deklaracja w sprawie podatku od nieruchomości (DN-1)
załączniki (ZDN-1) i /lub (ZDN-2)
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Miejski Pniewy, ul. Dworcowa 37, 62-045 Pniewy
Informacje udzielane są przez pracowników Referatu Finansowo Budżetowego, pokój nr 1, tel. (61) 29 38 610
OPŁATY:
Opłata skarbowa 17zł w przypadku gdy podatnik wyznacza pełnomocnika.
Opłata skarbowa może być uiszczona w formie bezgotówkowej (kartą) w Urzędzie lub na rachunek Urzędu Miejskiego Pniewy BS Duszniki O/Pniewy nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 „za udzielenie pełnomocnictwa”.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Podatek jest płatny na podstawie złożonej deklaracji (bez wezwania organu podatkowego) na indywidualny rachunek bankowy. Do momentu otrzymania informacji o indywidualnym rachunku wpłaty należy dokonać na ogólny rachunek podatku od nieruchomości nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007 z dokładnym opisem tytułu wpłaty. Każda kolejna wpłata powinna być dokonywana na indywidualny rachunek podatnika.
Termin złożenia deklaracji – do 31 stycznia na dany rok podatkowy.
INFORMACJE DODATKOWE:
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku lub zmiany.
Obowiązek wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatek jest płatny w 12 ratach do 15 dnia każdego miesiąca, a za miesiąc styczeń do dnia 31 stycznia.
Wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości osoby prawne winny dokonywać za pośrednictwem indywidualnych rachunków bankowych.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
TRYB ODWOŁAWCZY:
brak
PODSTAWA PRAWNA
1) Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
2) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z dnia 14 czerwca 2019 r. poz. 1104).
3) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
INFORMACJA DOTYCZĄCA PODPISYWANIA DEKLARACJI PODATKOWYCH PRZEZ PEŁNOMOCNIKA
Rozdział 9a ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) reguluje możliwość podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocnika. Stanowi on, iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji wystawione przez podatnika składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Z chwilą złożenia pełnomocnictwa w organie podatkowym wystarczającym jest, aby deklaracje były podpisywane przez pełnomocnika. Podatnik może jednak w takiej sytuacji nadal osobiście podpisywać deklaracje. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby. Zgodnie z Ordynacją podatkową, pod pojęciem deklaracji należy rozumieć również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy. Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa również musi zostać złożone organowi podatkowemu. Od chwili złożenia tego zawiadomienia obowiązek podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku. Podkreślić należy, iż zgodnie z regulacją art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej pełnomocnikiem nie musi być doradca podatkowy. W świetle przepisów dotyczących pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym, do których odnosi się dyspozycja przedmiotowego artykułu, pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Pełnomocnictwa należy składać na obowiązującym druku UPL-1P (lub OPL-1P przy zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa) określonym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
WAŻNE!
Z chwilą złożenia w Urzędzie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (konto - BS Duszniki O/Pniewy nr 96 9072 0002 0500 1007 2000 0007).
https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/